1/01/2012

Bismillahirrohmanirrohim
~perindu syahid~


Hebat akak2 dan abang2 semua..mabrouk 'alaikum..moga kuat yea akak2 dan abang2 semua..semoga kalian tabah dengan apa yang terjadi..sedih mendengar berita tentang kejadian yang berlaku kat UPSI malam tadi..kami sebagai mahasiswa ada hak kami..kami meminta/menuntut hak kami sendiri..kami digelar mahasiswa tak semestinya kami dikampus hanya untuk belajar semata-mata..kami ditempatkan disini bukan semata-mata hanya untuk mencari ilmu..ada yang cakap.." di universiti ni lah tempat untuk mencari segala2nya..hatta pensyarah2 sendiri pun cakap macam ni"..menimba ilmu of course la..cari pengalaman..kemahiran..boleh dikatakan semua la..

pangkat yang ada pada kita jangan kita gunakan sesuka hati..itu akan dipersoalkan nanti..seorang pemimpin misalnya,,Wajib keatasnya bertanggungjawab keatas rakyat2nya bukanlah menjatuhkan rakyatnya sendiri..Ibarat seorang ayah la..treat la anak tu baik2..anak kalau ditreat baik2 akan jadi anak yang baik..kalau treat dia dengan cara tak betul,,akan jadi lebih parah..tu sebabnya,,'ayah' tu sendiri kena jadi yang terbaik dulu.:D

seorang pemimpin bertanggungjawab atas apa yang ia pimpin..

Ibnu Umar r.a: Diriwayatkan daripada Nabi s.a.w katanya: Baginda telah bersabda: Kamu semua adalah pemimpin dan kamu semua akan bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin. Seorang pemerintah adalah pemimpin manusia dan dia akan bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Seorang suami adalah pemimpin bagi ahli keluarganya dan dia akan bertanggungjawab terhadap mereka. Manakala seorang isteri adalah pemimpin rumah tangga, suami dan anak-anaknya, dia akan bertanggungjawab terhadap mereka. Seorang hamba adalah penjaga harta tuannya dan dia juga akan bertanggungjawab terhadap jagaannya. Ingatlah, kamu semua adalah pemimpin dan akan bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin.[Bukhari & Muslim] ..

sebagai pemimpin kita perlulah tunjuk sikap yang baik..walaupun kita membantah satu2 perkara..tapi janganlah tonjolkan sikap itu..:D jadilah pemimpin yang kami dambakan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan